piątek, 10 sierpnia 2012

Gorzkie urodziny - Anne Cassidy

Tytuł: Gorzkie Urodziny
Tytuł oryginalny: Birthday Blues
Autor: Anne Cassidy
Wydawnictwo: STENTOR
Stron: 203
Ocena: 7,5/10



Anne Cassidy to brytyjska pisarka, zanim jednak zaczęła publikować, była nauczycielką. I to da się zauważyć w jej książkach, gdyż są one pouczające, a przede wszystkim, jej bohaterowie mają problemy, z którymi muszą się zmagać współcześni nastolatkowie. Ta znajomość wpływa pozytywnie na wartość Gorzkich urodzin.

Ta historia się rozpoczęła, gdy inna właśnie dobiegła końca. Były moje siedemnaste urodziny(…). Stałam na kładce dla pieszych przewieszonej nad autostradą. Czekałam na Bena w naszym zwykłym miejscu spotkań po lekcjach, z dala od szkoły i wścibskich spojrzeń.

Bohaterką tej książki jest siedemnastoletnia Julia. Poznajemy ją w niezbyt miłych okolicznościach. Jej najlepsza przyjaciółka zdradziła ją, a chłopak okazał się podły i zarozumiały. Na domiar złego, dziewczyna odkrywa, że coś złego dzieje się z jej organizmem. W tym trudnym okresie może liczyć na wsparcie swojej rówieśniczki, sąsiadki, Tiny. Z początku, z dystansem podchodzi do nowej przyjaźni, jednak mijają kolejne dni, tygodnie i obie dziewczyny dogadują się coraz lepiej. Podczas tego upływającego czasu Julia odzyskuje radość życia i dobry humor, niestety nie można tego samego powiedzieć o Tinie, której problemy dopiero się zaczynają.

Na razi nie mogę o tym myśleć. Wszystko po kolei. Najpierw uporządkuję sprawy mamy, potem zajmę się tym (…). Żyję z dnia na dzień.

Tematyką tej książki jest odpowiedzialność, jaką ponosimy za nasze decyzje, za popełnione błędy. To historia o tym, jak jedno wydarzenie może wszystko zmienić. To również opowieść o różnych barwach miłości. Miłość córki do matki, takiej, która w pewnym momencie zamienia kolej rzeczy. Bo to córka opiekuje się matką. Obsesyjna miłość żony do byłego męża. Czy zwyczajne młodzieńcze zakochanie.

Opuściła mnie resztka siła i osunęłam się na murek. W dniu moich urodzin dowiaduję się, że moja najlepsza przyjaciółka i (…). Byłam przekonana, że nic gorszego nie może mnie już w życiu spotka. Myliłam się. Miało być dużo gorzej. 

Bohaterowie przedstawieni w tej książce są dobrze napisani. Są żywymi ludźmi, z którymi przeżywamy ich przygody. Język jakim się posługują jest naturalny, młodzieżowy i adekwatny do sytuacji. Opisy są kolejnym walorem Gorzkich urodzin. Możemy wczuć się w sytuacje, lepiej zrozumieć bohaterów. Jednak to, co mnie zaciekawiło, to przewrotność losów bohaterów. Nie spodziewałam się, takich wydarzeń. Myślałam, że wiem jak potoczy się dalej akcja, aż nagle autorka mnie zaskoczyła. Nieprzewidywalność, to najmocniejszy punkt Gorzkich urodzin. 

Podsumowując, książka idealna dla młodzieży, która czasem się gubi i warto by było, żeby przeczytała Gorzkie urodziny, żeby wiedzieć jak się odnaleźć. To również pozycja, mówiąca o fundamentalnych prawdach, przyjaźni i miłości. Pouczająca historia, która sprawi, że czytelnik zrozumie, że zawsze jest wiele wyjść z trudnych sytuacji. Że czasem trzeba walczyć i być silnym. Gorzkie urodziny, to dobra książka, mądra, a zarazem w sam raz dla młodych, dorastających ludzi.





3 komentarze:

  1. Dziewczyny! Trafiłyście z tym pomysłem na bloga:) Jestem tu pierwszy raz i niesamowicie mi się podoba. Nie jestem wyjątkowo na czasie szczególnie z literaturą hiszpańską, ale może czas to zmienić? Przypadły mi do gustu tytuły, które wybieracie :) Powodzenia i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. A więc mądra powieść dla młodzieży, to chyba nie zawsze idzie w parze ;) jeszcze kwalifikuję siebie jako "młodzież", choć jak rozumiem, książka dobra też dla starszych, ale na razie mam kolejkę innych książek, więc nie sięgnę po nią ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka mnie jakoś nie przekonała. Czytałam ją dość dawno i pamiętam tylko, że coś mnie w niej wkurzało .. ale co bij zabij nie pamiętam ! dlatego chyba muszę do niej wrócić !

    OdpowiedzUsuń